Dag 8 den 24 mars 99 - Disputation och öppet hus för CID's styrelse, och presentation av verksamheten. Mer fakta om digitala världar.

Öppet hus på CID

Ett flertal människor samlades på CiD, för att få en presentation av verksamheten. De flesta av deltagarna var intressenter, som fungerar som sponsorer. CID’s styrelse var också med för att få en inblick om framstegen och utvecklingen. Aktiviteterna inleddes med en kort muntlig presentation av sponsorer, inblandade, medarbetare etc. Efteråt fick deltagarna gå till olika stationer som var distribuerade över CID’s lokaler. Varje station bestod av en presentation av något projekt, och en presentatör som visade upp projektet, och försökte få intressenter att intressera sig för projektet .

Jag passade på att gå runt för att ställa frågor, och försökte arbeta som journalist. Resultatet blev att jag fick en mängd information om framförallt digitala världar.

Digitala världar på World Wide Web: Skapande av avancerade prototyper för informationsutbyte och tjänster. Man kan alltså skapa ett samarbete genom olika världar där man kan träffas och kommunicera . Meningen är att man i en gemensam miljö ska kunna umgås, även om den fysiska distansen mellan deltagarna är mycket stor, genom att äga en gestalt som kan representera det fysiska närvarandet i en digitalt designad miljö. Européer ska t.ex. kunna vara representerade i olika värdar, och kunna utföra informationsbyte, tjänster, kommunikation etc, med t.ex. sina Amerikanska och Asiatiska kollegor. En annan fördel med digitala världar är att man kan ersätta det traditionella surfandet på nätet. Man kan med sin represtentator gå till olika föremål, och genom dem öppna separata fönster, där man kan titta på olika hemsidor.

Ex: Om man trycker på en tavla där det står CID på, i den värld som CID står för, får man en separat ruta öppnad, med CID’s hemsida. Där kan man läsa om CID och dess projekt

Inte bara mäniskor ska kunna representeras i wmbbwn, ytan också föreningar, organisationer, och företag. Målet är att man skat kunna gå in i olika värdar och besöka något museum. Man ska kunna representera t.ex. nårdiska museumet, på en värd, och ha robotar som fungerar som guider. Med hjälp av små videoklipp kan man få en nära visuell kontakt med olika föremål. En annan del i detta projekt är att ha utstälningar på nätet. Privat personer sak kunna bjuda in intresserade köpare till konstutstälningar. Till detta är det viktigt att få skillnaden mellan den fysiks värden och den lika värden så transparent - Digitala världarna ska vara så värkliga, som möjligt. Just nu styr man gestalterna med piltangenterna på datorn, men målet är att man med avancerad elejtronik ska kunna vra gubben själv, och att dina fysika rörelser ska överföras till din representant i världen.

 

Det finns många olika världar, och när man väl har fått en egen är det hur lätt som hälst att bygga upp den. varje värld bestor i grunden av en stor gräsplett. På gräspletten kan man sedn sätta dit olika tring. Storleken på världarna varierar, men desto större den är desto lättare är det att gå vilse. Det är endast världens ägare som får bygga på världen, med det finns världar som är öppna för allmäån bebyggelse. Det vill säga att man kan "köpa upp" en liten plätt och gjöra en egen konstruktion.

I vissa världar finns det hela städer representerade, där bilar kör runt m.m. Ett problem är att man måste vara ute i rätt tid för att kunna träff andra gestalter. Det är nämligen så att den kontinent som har mest gubbar som getalter är USA, och när jag var ute och gick i de olika världarna var kl ca 11.00, och då är det natt i USA, och då finns ingen som är ute och vandrar runt. Hitils är det ca 10 000 människor i hela världen som har en egen gestalt.

<< Föregående Nästa >>