Dag 2 tisdagen den 16 mars - Lära mig att framställa hemsidor, med Dreamweaver, och allmänt info om CID.

Idag är Ambjörn på Eriksson. Där arbeter han som datakonsult, och har ca 70 civilingeniörer, som han unedrvisar i att envända C++. Just nu håller hans elever på att skapa en digital telefånväxel med hjälp av C++.

Själv är jag på Centrum för Användarorienterad IT-design, CID på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH i Stockholm. Man kan säga att CID är en avdelning som syslar med utvecklingen innom IT, både grafiskt och tegnologiskt.

Forskningen på CID är indelad i tre områden.

-Digitala världar: Andvändning av digitala 3D-miljöer, och världar på World Wide Web, www. Med digitala 3D-miljöer kan man t.ex. skapa kontor med möbler som bara existerar på bilder, och låta kunder ta sig in i dem, med hjälp av Virtual Riality. På det sättet kan kunderna på ett mtcket mer efektivt sätt välja möbler som de sedan kommer att vara nöjda med i sina kotor. Med andra ord kan man skapa konstruktioner som inte existerar, och ta sig in i dem, och på det sätttet kunna upptäcka missberäkningar, och eventuella problem som man inte räknat med.

 

 

-Smarat ting och miljöer: Utvecklar nya områden där datorer kan användas. Ett exempel är den märkvärdiga lampan "6th sense", som visar aktiviteten, med hjälp av sensorer hos respektive varelser som befinner sig i rummet och lyser med sina lampor med olika intensitet beroende på aktiviteternas intensitet.

 

 

 

 

-Interaktiva lärmiljöer: Här ingår bland annat kuskapens trädgård, som är en prototyp av en värd av interaktiva läromiljöer. Med denna prototyp skulle elever redan kunna börja med en ny undervisning, där de själva eller läraren kan välja de området som är lämpligt att träna. Kuskapens trädgård består av en designad värd med videoklipp som förklarar olika matematiska moment, och som sedan ger dig frågor med variabel svårighetsgard.

<<Föregående Nästa >>